Stop schoolmelk kindermarketing door overheid!

schoolmelk
Screenshot KlasseTV lespakket ‘Fit op school’

In Nederland wordt de kindermarketing van schoolmelk jaarlijks gesubsidieerd met ruim een half miljoen euro uit Europa. Dit blijkt uit onderzoek van Dier&Recht. Dat bedrag belandt bijna volledig in de zakken van multinational FrieslandCampina: de op-één-na-grootste zuivelcoöperatie ter wereld. Voor het schooljaar 2020-2021 krijgt Nederland maar liefst 2,4 miljoen euro. Het is onbegrijpelijk dat de EU belastinggeld spendeert aan kindermarketing voor onduurzame producten!

Schoolmelksubsidies antwoord op melk- en boteroverschot

Met de regeling Schoolmelk krijgen leveranciers en scholen subsidie als ze melk of yoghurt verkopen aan schoolkinderen. Deze vreemde regeling is in 1977 in het leven geroepen als oplossing voor de zogenaamde melk- en boterplas. Deze gigantische overschotten aan melk en boter waren ontstaan door de miljarden euro’s aan landbouwsubsidies voor Europese melkveehouders. Iemand bedacht een slim plan: kinderen konden die melkplas opdrinken! Het doel van de schoolmelkregeling was duidelijk: meer melk slijten en meteen een jonge doelgroep beïnvloeden.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft het subsidiëren van schoolmelk niets te maken met de volksgezondheid. Dit was ook toen al “volkomen duidelijk”, zo stelt Ir. J. Baas, die in 1977 de landbouw-woordvoerder was van de VVD in het Europese Parlement. “Het melk- en boteroverschot was een groot probleem in die jaren en we zochten naar een oplossing die een continue ontlasting van de markt zou betekenen. Toen kwam vanuit de ambtenaren het idee: zullen we schoolmelk gaan financieren?”

schoolmelk
Schoolmelk: want je kunt niet vroeg genoeg beginnen met indoctrineren

Jaarlijks half miljoen euro subsidie naar FrieslandCampina

Intussen zijn de melk- en boterplas verleden tijd en zijn de negatieve gevolgen van zuivel volop bekend. Toch krijgt de zuivelindustrie nog altijd bakken met geld voor het leveren van schoolmelk. In 2019 ontvingen Nederlandse scholen en bedrijven maar liefst 697 duizend euro schoolmelksubsidie.

Daarvan ging ruim 98 procent naar de multinational FrieslandCampina. De op-één-na grootste zuivelcoöperatie ter wereld krijgt jaarlijks dus meer dan een half miljoen euro aan belastinggeld voor de promotie van schoolmelk. En dat terwijl het bedrijf een jaaromzet heeft van 11 miljard euro!     

EU subsidieert kindermarketing

Met de subsidie heeft de zuivelcoöperatie onder andere de campagne ‘Iedereen Fit op School’ gelanceerd. Die campagne bevat naast een lespakket ook promotievideo’s in samenwerking met KlasseTV. In deze vergaande vorm van kindermarketing wordt hockeyster Naomi van As als sociaal rolmodel ingezet om Campina-melk te promoten.

naomi schoolmelk
De populaire hockeyster Naomi van As promoot Wereld Schoolmelkdag

Zuivelindustrie schaadt dier en klimaat

Dat het voor de productie van melk nodig is om kalfjes direct na de geboorte bij hun moeder weg te halen, wordt er natuurlijk niet bij verteld. Ook niet dat de piepjonge dieren vervolgens doodziek worden door ongezonde leefomstandigheden in de stallen. En er wordt met geen woord gerept over het feit dat de zuivelindustrie onevenredig veel bijdraagt aan de klimaatcrisis. Een crisis die juist de huidige generatie schoolkinderen het hardst zal raken.

Stop schoolmelksubsidie!

Om zoveel mogelijk schoolmelk te verkopen, introduceerde FrieslandCampina het afgelopen jaar schoolabonnementen. “Met deze nieuwe invulling kunnen we meer kinderen bereiken dan in de afgelopen jaren”, aldus de zuivelgigant. Daarmee bedoelen ze: nóg meer kinderen blootstellen aan misleidende reclames voor onduurzame zuivelproducten. Dier&Recht roept op om de EU-subsidies voor deze bizarre kindermarketing zo snel mogelijk te stoppen!


Wil je op de hoogte blijven van onze strijd tegen de zuivelindustrie? Schrijf je in op de nieuwsbrief!

Deel dit artikel