EU-burgers in verzet tegen vleesreclames

Promotie van varkensvlees door Europa
De Europese Unie steekt miljoenen euro's belastinggeld in zuivel- en vleesreclames. Zo moest de Pork Lovers Tour in 2019 de consumptie van varkensvlees laten stijgen.

De Europese Unie wil dat we meer plantaardig gaan eten, maar steekt tegelijkertijd miljoenen euro's belastinggeld in zuivel- en vleesreclames. Een bizarre situatie!

We riepen jullie op om je stem te laten horen in de Europese openbare enquête. Heel veel dank aan iedereen die de moeite heeft genomen hieraan mee te doen!

Meerderheid respondenten wil stop op subsidies

De resultaten zijn duidelijk: zo’n 7.000 burgers deden mee aan de enquête en maar liefst 95 procent daarvan wil dat de EU stopt met het financieren van zuivel- en vleesreclames!

Die boodschap is helder en het is aan de EU om dit signaal serieus te nemen. Jaarlijks gaan er tientallen miljoenen euro’s naar reclamecampagnes voor de zuivel- en vleesindustrie. Talloze initiatieven om de consumptie van dierlijke producten te minderen, worden daardoor rechtstreeks tegengewerkt. Dit moet stoppen, het roer moet om.

Samen tegen de vleeslobby

7.000 mensen uit de hele EU hebben hun stem laten horen. Dat klinkt als een laag aantal. Maar voor dit soort enquêtes is het enorm veel! Het laat vooral zien hoe moeilijk Europa het maakt om als burger deel te nemen aan de discussie. Hulde aan iedereen die tóch de ingewikkelde enquête heeft ingevuld. Samen bieden we een belangrijk tegenwicht tegen de machtige vleeslobby!

Deel dit artikel
Robyn Pees

Als jurist en inhoudelijk medewerker zet ik me in om een einde te maken aan het enorme leed van de miljoenen dieren achter de gesloten staldeuren van de veehouderij. Ooit zal de mensheid met afschuw terugkijken naar de erbarmelijke manier waarop we nu met onze mededieren omgaan. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat ik die dag nog ga meemaken. Ieder dier heeft recht op een dierwaardig leven. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij ze een stem geven!