
Meerdere veehouderijen en transportbedrijven zijn onlangs bestraft voor het vervoeren van zwaar gewonde runderen. In beide gevallen gaat het om dieren die wettelijk gezien niet vervoerd mogen worden. Deze zaken bevestigen wat we al langer signaleren: zieke en gewone dieren worden structureel op transport gezet.
Ernstige klauwontsteking
In de eerste zaak is een koe met vergevorderde klauwontsteking vervoerd naar een verzamelplaats en vervolgens naar een slachthuis. Het dier kon nauwelijks lopen. De toezichthoudend dierenarts van de NVWA stelde vast:
“Bovengenoemd rund leed aan een klauwontsteking aan de rechter achterpoot. In rust belastte het rund haar poot minder en bij het verplaatsen liep het rund kreupel. (…) De beweging en belasting van de rechter achterpoot (bij scherpe bochten of hobbels in de weg) zijn pijnlijk bij een klauwontsteking. Het vervoer heeft dan ook onnodig extra lijden voor het rund tot gevolg gehad.”
- € 1.350 voor het veebedrijf dat het dier naar de verzamelplaats stuurde
- € 1.350 voor het transportbedrijf dat het dier daarheen vervoerde
- € 2.700 voor het verzamelcentrum
- € 4.050 voor het transportbedrijf dat de koe naar het slachthuis bracht
De laatste 2 bedrijven krijgen een hogere boete omdat ze al eerder een overtreding beginnen.
Open, rottende wond
In de tweede zaak laat een veehouder een koe met een open wond vervoeren naar het slachthuis. De NVWA-dierenarts beschrijft de wond als volgt:
"Ik zag dat grote delen van het weefsel zwart verkleurd waren en ik rook een stinkende, penetrante geur die van de wond kwam. Dit zijn symptomen van necrotisch (afstervend) weefsel. (…) De huid, spieren en ook slijmvliezen waren zwaar aangetast en beschadigd. In mijn deskundigheid als dierenarts geven deze bevindingen aan dat het om een zeer ernstige open wond ging en dat de wond al langere tijd voor transport aanwezig was.”
De koe krijgt geen medische zorg, en word niet behandeld of geïsoleerd van de kudde. De rechter oordeelt dat de veehouder terecht 30% van zijn landbouwsubsidie moet inleveren vanwege ernstige nalatigheid.
Structureel probleem
Deze zaken staan niet op zichzelf. Uit overheidsgegevens blijkt dat de NVWA jaarlijks zo’n 300 boetes oplegt voor het vervoeren van zieke en gewonde dieren. Maak dan is het leed van de dieren al geleden. Veel overtredingen blijven bovendien onopgemerkt en onbestraft door een chronisch tekort aan controles.
Onze zusterorganisatie Varkens in Nood onderzocht eerder dit jaar tientallen transporten van zieke of gewonde varkens, koeien en andere dieren. De conclusie is duidelijk: dit is een structureel probleem binnen een sector waar dierenwelzijn ondergeschikt is aan economische belangen.
Tijd voor actie
Het bestraffen van deze overtredingen is een stap in de goede richting. Maar zolang de pakkans klein is en de boetes laag blijven, verandert er weinig. Wat nodig is:
- Strengere controles in de hele keten: bij veehouderijen, verzamelplaatsen én slachthuizen
- Hogere boetes voor het vervoeren van zieke of gewonde dieren
- ‘Three Strikes Out’-beleid voor transportbedrijven, zoals dat nu al geldt voor slachthuizen: 3 vergelijkbare overtredingen betekent vergunning kwijt
Teken de petitie
Wil jij een einde maken aan dit dierenleed? Teken de petitie van Varkens in Nood en roep op tot strengere controles en hogere straffen voor het vervoeren van zieke en gewonde dieren.