Stop langeafstandstransporten kalveren

Kalvertransport
Jo-Anne McArthur / Animal Equality

Om de enorme kalverhouderij in stand te houden importeert Nederland jaarlijks honderdduizenden kalveren uit heel Europa – vaak over lange afstanden. Hoe langer een transport duurt, hoe zwaarder het voor de kalfjes is. Dierenwelzijn is nauwelijks een factor. Dier&Recht pleit voor een volledige stop op langeafstandstransporten.

Veel langeafstandstransporten

In de Europese Transportverordening valt ieder transport waarbij dieren langer dan acht uur onderweg zijn onder ‘langeafstandstransport’. Doorgaans ligt de duur van een langeafstandstransport tussen de twaalf en achtenveertig uur. Terwijl de import van kalveren uit Oost-Europa de laatste jaren is verminderd, is het transport vanuit Ierland juist enorm toegenomen – met ruim 80 procent! De duur van deze transporten is nóg langer: minimaal vijftig uur. Dat betekent een reis van minimaal vijftig uur voor tienduizenden kalveren van slechts een paar weken oud. Een reis met vele ontberingen.

Transport is zeer schadelijk

Jonge kalveren zijn slecht bestand tegen transport. Zelfs na een transport over korte afstand vertonen ze al uitdrogings- en uitputtingsverschijnselen; hoe langer een transport duurt, hoe zwaarder het voor hen wordt. Omdat de kalfjes meestal nog maar een paar weken oud zijn, is hun behoefte aan warme melk heel groot. Maar tijdens het transport krijgen ze geen warme melk. Om uitdroging te voorkomen, moeten ze extra veel water drinken, maar ook dat schiet erbij in. In de wanden van de transportwagens zitten drinkspenen, maar de meeste kalveren hebben geen idee hoe je uit zo’n speen moet drinken. Bovendien zijn die spenen voor de meeste kalveren niet eens bereikbaar in de overvolle transportwagens. Zo’n lange reis, zonder voeding of water...

Uitdroging, gewichtsverlies, infecties

Juist tijdens langeafstandstransporten worden de kalfjes blootgesteld aan grote temperatuurverschillen, waar ze zeer gevoelig voor zijn. Ze raken uitgeput als gevolg van gebrek aan ligplekken in de veewagens en gebrek aan water en voeding. Door dit alles krijgen ze te maken met uitdrogingsverschijnselen, gewichtsverlies en grote vatbaarheid voor infecties.

Maximaal acht uur rijden

Daarom pleit Dier&Recht ervoor om kalvertransport te beperken tot korteafstandstransporten, waarbij de kalveren niet langer dan acht uur onderweg zijn. Export van kalveren naar Nederland zou dan nog hoofdzakelijk vanuit Duitsland, België en Luxemburg kunnen geschieden. Hiermee zou enorm veel dierenleed voorkomen worden. Minister Schouten heeft recentelijk erkend dat er inderdaad meer moet gebeuren: “Daarbij wordt er gekeken naar mogelijkheden om kalverimport met lange afstandstransporten te beperken.”

Vind jij ook dat er zo snel mogelijk een einde moet komen aan het gesleep met honderdduizenden piepjonge kalveren? Onderteken dan nu onze brandbrief aan minister Schouten!

Deel dit artikel
Robyn Pees

Als jurist en inhoudelijk medewerker zet ik me in om een einde te maken aan het enorme leed van de miljoenen dieren achter de gesloten staldeuren van de veehouderij. Ooit zal de mensheid met afschuw terugkijken naar de erbarmelijke manier waarop we nu met onze mededieren omgaan. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat ik die dag nog ga meemaken. Ieder dier heeft recht op een dierwaardig leven. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij ze een stem geven!