Wie is VanDrie, handelaar in kalverleed?

kalveren op transport
Wie is VanDrie, handelaar in kalverleed? Beeld: Eyes on Animals, Ethical Farming Ireland en L214.

Dier&Recht start een rechtszaak om een einde te maken aan de illegale kalvertransporten tussen Ierland en Nederland. De gedaagde is Europees kampioen in kalverleed: de VanDrie Group. Maar wie is deze kalvermagnaat, die tot nu toe zo handig uit beeld weet te blijven?

Koning van het kalverleed

De ongekroonde koning van kalverleed, zo zou je VanDrie kunnen omschrijven. Het vermogen van dit familiebedrijf wordt door Quote geschat op 1,3 miljard euro. De organisatie  die zich inmiddels al lang niet meer beperkt tot Nederland  draaide in 2021 nog een recordomzet van bijna 3 miljard euro.

De familie Van Drie behoort tot de rijkste families van Nederland met een geschat vermogen van meer dan een miljard euro. Verdiend over de rug van weerloze kalfjes. Het opfokken en slachten van ‘restkalfjes’ uit de zuivelindustrie is een winstgevende onderneming.

Horrortransporten uit Ierland

In juni brachten dierenwelzijnsorganisaties Eyes on Animals, Ethical Farming Ireland en L214 nieuwe beelden naar buiten van Ierse kalvertransporten. De organisaties volgden de kalfjes op hun lange reis van Ierland naar Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat de dierenwelzijnswetten tijdens deze transporten structureel worden overtreden.

VanDrie overtreedt de wet

De familie Van Drie weet heel goed dat de kalvertransporten uit Ierland niet alleen dieronvriendelijk zijn, maar ook in strijd met de wet.

Volgens de Europese Transportverordening moeten kalveren na maximaal 9 uur worden gedrenkt en gevoerd. Dit betekent dat ze na 9 uur moeten worden uitgeladen, aangezien het niet mogelijk is de dieren warme melk te geven in de vrachtwagen. Na maximaal 19 uur moeten de kalveren worden uitgeladen, (nogmaals) voeding en water krijgen en tenminste 12 uur rusten. Maar tegen de tijd dat Ierse kalfjes de eerste Franse rustplaats bereiken, hebben ze al 30 uur geen voeding of rust gekregen. De kalveren worden niet uitgeladen tijdens de overtocht met de boot en het is niet mogelijk om warme melk te verstrekken in de vrachtwagen.

Het transport naar Nederland duurt gemiddeld drie dagen. In die tijd krijgen de kalveren maar één keer warme melk. Dat is veel te weinig voor zuigelingen van enkele weken oud die meerdere keren per dag warme melk nodig hebben om gezond te blijven.

VanDrie werkt vanuit de schaduw

De familie Van Drie maakt haar handen niet publiekelijk vuil aan de illegale transporten. Op vragen over misstanden laat VanDrie meestal weten 'geen commentaar' te hebben en kritische journalisten komen niet voorbij de stoïcijnse woordvoerders. Zo blijven de kalvermagnaten zorgvuldig buiten beeld.

Wil jij ook dat VanDrie stopt met deze illegale kalvertransporten? Word medestander in onze rechtszaak!

Deel dit artikel
Robyn Pees

Als jurist en inhoudelijk medewerker zet ik me in om een einde te maken aan het enorme leed van de miljoenen dieren achter de gesloten staldeuren van de veehouderij. Ooit zal de mensheid met afschuw terugkijken naar de erbarmelijke manier waarop we nu met onze mededieren omgaan. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat ik die dag nog ga meemaken. Ieder dier heeft recht op een dierwaardig leven. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij ze een stem geven!