Kalverleed: hittestress en koukleumen tijdens transport

kalf
Tijdens de transporten uit Ierland krijgen kalfjes soms wel 30 uur geen voeding

Jonge kalfjes kunnen hun lichaamstemperatuur nog niet goed reguleren. Daardoor zijn ze erg gevoelig voor hitte en kou. Dat weerhoudt de VanDrie Group er niet van om jaarlijks tienduizenden piepjonge kalfjes via vijftig uur durend transporten van Ierland naar Nederland te vervoeren. Onderweg krijgen de kalfjes onvoldoende rust, water en melk, en worden ze ook nog eens blootgesteld aan grote temperatuurverschillen. Dit is in strijd met de Europese transportregels voor dierenwelzijn maar niemand grijpt in. Dier&Recht start een rechtszaak tegen de VanDrie Group.

Overtreding van de wet

Dierenbeschermingsorganisaties Eyes on Animals, Ethical Farming Ireland en L214 volgden in 2023 Ierse kalfjes op hun stressvolle reis naar Nederland. Het onderzoek laat zien dat de kalveren al zo’n 30 uur onafgebroken in de vrachtwagen doorbrengen voordat ze de eerste rustplaats in Frankrijk bereiken. Dat is een fikse overtreding van de Europese regels. Kalveren mogen maximaal 9 uur onderweg zijn zonder voeding

Kou en hitte

Kalfjes voelen zich aangenaam bij temperaturen tussen 13°C en 26°C. Ze hebben regelmatig voeding (warme melk) nodig, genoeg stro om op te liggen én een niet al te hoge luchtvochtigheid. Bij temperaturen onder de 5°C krijgen kalveren onder meer last van benauwdheid. De jonge dieren kunnen nog slechter tegen kou als ze weinig of geen voeding krijgen. Daarom zijn de transporten uit Ierland - waar kalfjes het soms wel 30 uur zonder voeding moeten stellen, extra kwalijk.

Bij hoge temperaturen kunnen kalveren hun lichaamstemperatuur niet meer op peil houden. De dieren gaan hijgen, krijgen het steeds warmer en kunnen gaan hyperventileren. Om uitdroging te voorkomen, moeten kalfjes bij warmte meer drinken. Maar tijdens het transport krijgen ze geen melk en niet alle dieren in de veewagens kunnen bij de drinkspenen met water. Veel kalfjes komen al uitgedroogd aan in Frankrijk.

De European Food Safety Authority (EFSA, 2022) wijst op de extra risico’s van het transport met de veerboot. Voertuigen op open dekken kunnen profiteren van een betere luchtstroom dan voertuigen op gesloten dekken (minder frisse lucht, meer last van uitlaatgassen). Maar als de voertuigen op een open dek staan dan is het risico op oververhitting juist weer groter. En ook een sterke koude wind kan gevaarlijk zijn voor deze kwetsbare dieren.

Sluit je aan!

Deze dieronvriendelijke kalverhandel tussen Ierland en Nederland is vrijwel volledig in handen van een steenrijk familiebedrijf: de VanDrie Group. De familie Van Drie weet dat de transporten uit Ierland in strijd zijn met de Europese regels, maar blijft stug ‘restkalfjes’ importeren uit de Ierse zuivelindustrie. De familie verdient miljarden over de rug van de kalfjes maar ze geeft geen cent om het welzijn van de jonge dieren.

Dier&Recht start een rechtszaak tegen deze gewetenloze handelaren in kalverleed die willens en wetens de wet overtreden. Sluit jij je aan als medestander in de strijd?

Deel dit artikel
Robyn Pees

Als jurist en inhoudelijk medewerker zet ik me in om een einde te maken aan het enorme leed van de miljoenen dieren achter de gesloten staldeuren van de veehouderij. Ooit zal de mensheid met afschuw terugkijken naar de erbarmelijke manier waarop we nu met onze mededieren omgaan. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat ik die dag nog ga meemaken. Ieder dier heeft recht op een dierwaardig leven. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij ze een stem geven!