Zuivel- en vleesindustrie krijgen miljoenen euro’s subsidie voor misleidende reclames

Onze overheid zet terecht in op een duurzamer voedingspatroon met minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten. Tegelijkertijd krijgt de Nederlandse zuivel- en vleesindustrie miljoenen euro’s subsidie van de Europese Unie om de consumptie van zuivel en vlees juist te verhogen. Dier&Recht publiceert een pijnlijk rapport over deze onduurzame verspilling van belastinggeld. We pleiten voor een stop op de promotiesubsidies voor dierlijke producten.

Het dringt tot steeds meer mensen door dat de overmatige consumptie en productie van vlees en zuivel de planeet vernielt en het milieu vervuilt. Om over het dierenleed nog maar te zwijgen. Belangrijke instituten adviseren om veel minder dierlijke en veel meer plantaardige producten te eten. De Nederlandse overheid volgt deze adviezen.

Mislukte eiwittransitie

Maar de Europese subsidieregelingen liggen hopeloos achter op deze kennis! Er worden miljarden euro’s in de zuivel- en vleesindustrie gepompt om de productie in stand te houden en de teruglopende consumptie tegen te gaan. In de periode 2017-2020 ontving de Nederlandse veesector ruim 6 miljoen euro om reclame te maken voor plofkipvlees, kalfsvlees en zuivel.

De vicieuze cirkel van een mislukte eiwittransitie

Propaganda en kindermarketing zuivelsector

De kindermarketing van schoolmelk wordt in Nederland al decennialang gesubsidieerd met miljoenen euro’s uit Europa. Met misleidende reclamecampagnes probeert de sector wanhopig om de daling van zuivelconsumptie tegen te gaan. Zo moeten de campagnes onder andere “de consument meer bewust maken van de ecologische duurzaamheid van de Europese zuivelsector”.

Hoe duurzaam is de zuivelindustrie?

De zuivelindustrie draagt buitensporig veel bij aan de opwarming van de aarde, milieuvervuiling en het verlies van biodiversiteit. Miljoenen euro’s belastinggeld verkwisten aan reclames die deze feiten ontkennen, is ronduit misdadig!

De impact van zuivel op het milieu

'De consumptie loopt terug en mensen hebben een steeds negatiever beeld van vlees en zuivel' huilt de vee-industrie krokodillentranen. Met deze misplaatste klaagzang sleept de sector jaarlijks miljoenen binnen aan Europees belastinggeld.

Dier&Recht pleit voor het beëindigen van promotiesubsidies voor alle dierlijke producten. Het geld dat daarmee wordt bespaard, kan gebruikt worden voor de promotie van voedsel dat daadwerkelijk duurzaam is.

Zonder onafhankelijk onderzoek kan de veesector ongezien z’n onduurzame gang blijven gaan. Dier&Recht kan dit soort belangrijk onderzoek niet doen zonder jouw hulp! Help de dieren en word donateur.

Deel deze campagne