Goed nieuws: minister Schouten wil importverbod voor kalveren uit Ierland, Denemarken, Tsjechië en de Baltische staten

kalfje zuivelindustrie
Jo-Anne McArthur / Animal Equality

Minister Schouten wil een verbod op de import van kalveren uit Ierland, Denemarken, Tsjechië en de Baltische staten. Dier&Recht pleit al jaren voor een einde aan de langeafstandstransporten met kalveren uit deze verre landen. We zijn blij dat de minister nu gehoor geeft aan onze oproep om snel een einde te maken aan dit ernstige dierenleed.

Zuigelingen slecht bestand tegen transport 

De Nederlandse vleeskalversector importeert jaarlijks honderdduizenden kalveren. De kalfjes gaan op transport als ze twee à drie weken oud zijn. Ze zijn dan nog volledig afhankelijk van hun moeder en uitermate slecht bestand tegen de ontberingen tijdens het transport. Veel kalfjes komen ernstig verzwakt, uitgehongerd en uitgedroogd aan op hun bestemming.

Hoe langer een transport duurt, des te zwaarder het is voor de kalfjes. Daarom strijdt Dier&Recht al jaren voor een einde aan lange transporten. Hieronder vallen alle transporten die langer duren dan acht uur. Een transport van Ierland naar Nederland kan bijvoorbeeld wel 50 uur duren!

Aanpassing Transportverordening

Ongeveer tien procent van de vleeskalveren in Nederland, komt uit verre landen als Denemarken, Tsjechië̈, Ierland en de Baltische Staten, zo blijkt uit een brief van minister Schouten aan de Tweede Kamer. Hoewel die import niet verboden is, schrijft Schouten: “Ik ben van mening dat lang transport het welzijn van de jonge kalveren te veel aantast en om die reden moet stoppen.”

De minister belooft binnen de EU-landbouwraad aan te dringen op het aanpassen van de Transportverordening, om lange transporten van jonge kalveren te verbieden.

Strenger handhaven vanaf 2021

Volgens de huidige Transportverordening moeten jonge kalveren na 9 uur transport kunnen drinken en dienen veewagens voor lange transporten daarvoor geschikte drenksystemen te hebben. Sinds 2017 zijn Nederlandse veewagens daarom uitgerust met flexibele spenen. Maar de meeste kalveren uit het buitenland worden nog steeds vervoerd in veewagens met metalen drinknippels, waaruit kalveren niet kunnen drinken.

Minister Schouten belooft hier in 2021 op te gaan handhaven en boetes uit te delen aan Importeurs die in overtreding zijn. Bij herhaalde overtredingen kunnen die een tijdelijk verbod krijgen op het vervoeren van kalveren over Nederlands grondgebied.

Belangrijk moment voor de dieren

Het is fantastisch dat de minister een einde wil maken aan deze dieronvriendelijke praktijken. Nu de Europese Commissie binnenkort de Transportverordening vernieuwd, is dit een uitgelezen kans om voorgoed een einde te maken aan langeafstandstransporten! Daarmee zijn de plannen van Schouten een stuk concreter geworden ten opzichte van 2018. Zij was toen slechts op zoek naar alternatieven voor de langeafstandstransporten met jonge kalveren.

Help jij ook mee? Roep de Europese Commissie op om transporten te verbieden die langer duren dan acht uur! Teken nu de petitie.

Deel dit artikel
Robyn Pees

Als jurist en inhoudelijk medewerker zet ik me in om een einde te maken aan het enorme leed van de miljoenen dieren achter de gesloten staldeuren van de veehouderij. Ooit zal de mensheid met afschuw terugkijken naar de erbarmelijke manier waarop we nu met onze mededieren omgaan. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat ik die dag nog ga meemaken. Ieder dier heeft recht op een dierwaardig leven. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij ze een stem geven!