Ierse kalverexport gaat ondanks corona en misstanden door

Te midden van de coronacrisis blijft de export van tienduizenden vleeskalveren uit Ierland onverminderd doorgaan. Vorig jaar moesten ongeveer 200.000 piepjonge Ierse kalfjes de lange, zware reis naar het Europese vasteland afleggen. Dit jaar wordt de export nog verder verhoogd, naar 16.800 kalveren per wéék! Dat terwijl dierenwelzijnsregels nog steeds massaal worden overtreden, zo bleek eind maart uit onderzoek van Eyes on Animals, L214 en Ethical Farming Ireland. 

Misstanden tijdens transporten

De transporten uit Ierland zijn berucht. In 2018 constateerde dierenwelzijnsorganisatie Eyes on Animals vele misstanden. Kalveren waren veel te lang onderweg, kregen onvoldoende rustmomenten en beschikten niet over (voldoende) drinkwater. In 2019 brachten zij opnieuw ernstig kalverleed aan het licht. Weer ontbrak drinkwater tijdens de ellenlange transporten. Nog schokkender waren de mishandelingen op de rustplaats in Cherbourg, Frankrijk. De kalfjes werden geschopt, aan de oren voortgesleept en geslagen met stokken.  
 
In maart voerde Eyes on Animals opnieuw inspecties uit bij Ierse kalverentransporten onderweg naar Nederland. Wederom werden kalveren op de rustplaats in Cherbourg geschopt en met stokken geslagen. Een kalf dat niet meer kon lopen, werd aan de poten over de grond gesleept. Ook werden de wettelijke transporttijden weer ruimschoots overschreden. 

Nog meer kalveren

Terwijl steeds meer landen de grenzen sluiten en ons wordt opgedragen sociaal contact te vermijden, gaat de export van kalveren onverminderd door. Kalveren die bestemd zijn voor de Nederlandse kalverhouderij reizen daarvoor vanuit Ierland, door Frankrijk en België. De dieren zijn ruim 50 uur onderweg. Dit veroorzaakt niet alleen veel dierenleed maar ook een groot – en onnodig – risico op verspreiding van het coronavirus! 
 
Toch gaat de export van de jonge kalveren onverstoord door. Sterker nog, kortgeleden werd bekend dat Ierland 3.600 extra dieren per wéék gaat exporteren. Dit betekent dat er wekelijks maar liefst 16.800 kalveren op transport gaan naar Cherbourg! 

Export in strijd met Europese Transportverordening

Eerder dit jaar stuurde Eyes on Animals samen met Compassion in World Farming en Ethical Farming Ireland een brief naar de Ierse landbouwminister Michael Creed. In deze brief wezen zij erop dat de export van niet-gespeende kalveren in strijd is met de Europese regels voor de bescherming van dieren tijdens transport. 
 
De kalveren zijn in werkelijkheid veel langer onderweg dan op papier. De reistijd omvat namelijk niet alleen de overgang met de veerboot naar Frankrijk, maar ook de tijd die het kost om de kalveren op de vrachtwagen te laden, de rit naar de haven en het wachten tot de veerboot vertrekt. Hierdoor krijgen de kalveren veel te lang geen voeding (melk) terwijl dit voor zulke jongen dieren van levensbelang is! De kalveren op transport zijn tussen de 17 en 35 dagen oud.

Stop het gesleep met kalfjes

Nederland speelt een onmiskenbaar grote rol in dit Ierse kalverleed. Van de 200.000 Ierse kalveren die vorig jaar werden geëxporteerd, gingen bijna 80.000 kalveren naar Nederland om hier in 6 tot 8 maanden te worden vetgemest en geslacht. Dier&Recht startte vorig jaar een campagne tegen het gesleep met honderdduizenden kalveren. In een brandbrief aan minister Schouten eisen we onder meer een stop op de langeafstandstransporten, zoals het transport uit Ierland. 
 
Wil jij ook dat er een einde komt aan de Nederlandse import van Ierse kalfjes? Teken de brandbrief voor kalverrechten!
Dierenrecht.nl
ANBI logo

© Copyright 2017 Dier&Recht