Coronacrisis bespaart Ierse kalveren ellendige reis naar Nederland

kalfje op transport

Nederland was tot dit jaar de grootste afnemer van Ierse kalveren. In 2019 moesten zo’n 80.000 piepjonge kalfjes de lange, zware reis naar ons land afleggen. Dat zouden er in 2020 nog meer worden, maar door de coronacrisis importeert Nederland dit jaar ruim 40 procent minder Ierse kalfjes.

Ruim 50 uur onderweg

Ierse kalfjes, bestemd voor de Nederlandse kalverhouderij, reizen vanuit Ierland met de veerboot naar Frankrijk. Daar worden ze op een vrachtwagen gezet om via België naar ons land te komen. Ze zijn ruim 50 uur onderweg.

De kalfjes zijn pas een paar weken oud als ze worden opgehaald voor het transport. Ze zijn slecht bestand tegen zo’n lange reis. Veel kalfjes arriveren dan ook uitgeput, verzwakt of ziek op hun bestemming.

De transporten uit Ierland staan bovendien bekend om de vele misstanden. Kalveren zijn geregeld veel te lang onderweg, krijgen onvoldoende rustmomenten, beschikken niet over (voldoende) drinkwater en worden regelmatig mishandeld op een verzamelplaats in Frankrijk.

Import uit Ierland nam de laatste jaren toe

Sinds een paar jaar neemt de import uit Ierland explosief toe. In 2018 werden er 46.000 kalveren naar Nederland vervoerd. Dat is een groei van 77 procent ten opzichte van 2016. In 2019 waren het er 80.000, ruim 80 procent meer!

De verwachting was dat de import van kalveren uit Ierland zou toenemen in 2020. Vanaf maart zou Ierland 3.600 extra kalveren per week vervoeren naar Nederland. Dit zou neerkomen op een totaal van 16.800 kalveren per wéék.

Import met 40 procent verminderd

Maar door de coronacrisis hebben Nederlandse kalverhouders fors minder Ierse kalveren afgenomen. In de eerste negen maanden van dit jaar heeft Nederland 48.701 kalveren uit Ierland geïmporteerd. Dat is 41,4 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Door de coronacrisis is tienduizenden kalveren de ellendige reis over land en zee bespaard.

Stop het gesleep met kalfjes

Nederland speelt een onmiskenbaar grote rol in dit kalverleed. Dier&Recht voert campagne tegen het gesleep met kalfjes over grote afstanden. In een brandbrief aan de Europese Commissie eisen we een stop op de langeafstandstransporten, zoals het transport uit Ierland.

Wil jij ook dat er een einde komt aan de Nederlandse import van Ierse kalfjes? Onderteken de brandbrief!

Deel dit artikel
Robyn Pees

Als jurist en inhoudelijk medewerker zet ik me in om een einde te maken aan het enorme leed van de miljoenen dieren achter de gesloten staldeuren van de veehouderij. Ooit zal de mensheid met afschuw terugkijken naar de erbarmelijke manier waarop we nu met onze mededieren omgaan. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat ik die dag nog ga meemaken. Ieder dier heeft recht op een dierwaardig leven. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij ze een stem geven!