Coolblue gebruikt geen kortsnuitige honden meer in reclames

Coolblue maakt geen reclame meer met kortsnuitige honden

Coolblue gebruikt bij het aanprijzen van een koptelefoon op Snapchat een mopshond. Wij wezen het bedrijf op het dierenleed achter dit zogenaamd schattige snuitje, en legden uit dat deze dieren door reclames populairder worden.

Cool van Coolblue

Coolblue laat er geen gras over groeien en reageert binnen twee dagen als volgt op onze e-mail. “De campagne is gepauzeerd en zal anders aangepakt worden. We willen natuurlijk niet geassocieerd worden met dierenleed. Hier waren we onvoldoende van op de hoogte.”

Een glimlach van oor tot oor!

Alles voor een glimlach, dat is ze gelukt: wij krijgen een glimlach op ons gezicht – van oor tot oor – bij het lezen van hun reactie! Bedankt Coolblue, dat heel veel bedrijven dit voorbeeld volgen.

Help mee en meld reclames

Inmiddels wijzigden al meer dan 130 bedrijven hun beleid en maken geen reclame meer met kortsnuitige honden en katten. Help je mee? Zie je een reclame met een Franse bulldog, mopshond, Perzische kat of andere kortsnuitige hond of kat: meld het ons, dan schrijven we het bedrijf aan.

reclame van Coolblue met mopshond
De reclame van Coolblue met de mopshond.

 

Deel dit artikel
Kelly Kessen

Als dierenarts werd ik vrijwel dagelijks geconfronteerd met zieke rashonden en raskatten. Het is frustrerend om te zien hoeveel dieren kampen met erfelijke aandoeningen of lijden onder de extreme uiterlijke kenmerken waar ze doelbewust op worden gefokt. Veel van dat lijden is te voorkomen door te fokken op genetische diversiteit en een gezond uiterlijk. Bij Dier&Recht zet ik me in om fokkers en eigenaren daarvan bewust te maken, zodat er meer gezonde dieren worden gefokt en gekocht. Daarnaast ben ik actief betrokken bij het verbeteren van wetten en regelgeving rond het fokken van honden en katten.