ASR haalt omstreden reclame met Mopshond van de buis

Mopshond

Verzekeringsmaatschappij a.s.r. bracht onlangs een reclamespotje uit waarin zij een Mopshond gebruikt om haar product aan te prijzen. Wij waren daar niet blij mee en schreven ASR aan.

En we waren niet de enige: ook de KNMvD, de beroepsvereniging voor dierenartsen, was not amused en stuurde een reactie op de reclame. Al snel na het ontvangen van onze klacht reageerde a.s.r. Ze begrepen dat ze niet de juiste keuze gemaakt hadden door een zieke hond in hun reclame te gebruiken, en hadden besloten de reclame niet meer uit te zenden.

Ze bedankten ons voor de tijd die we genomen hadden om hen hierop te wijzen. Ze wijdden er ook een blog aan. Daarin staat te lezen dat meerdere partijen kritiek hadden op de reclame, en dat a.s.r. zich nu bewust is van het leed dat achter de platte neuzen schuilgaat. Ook wordt het vervangende reclamefilmpje gepresenteerd.

Wij zijn erg blij met de reactie van a.s.r.! We hopen dat meer bedrijven zich op deze wijze zullen opstellen. De verzekeraar benadrukt maatschappelijk betrokken te zijn; uit deze actie blijkt dat dat geen loze woorden zijn.

Een dikke pluim voor a.s.r. dus!

Deel dit artikel
Kelly Kessen

Als dierenarts werd ik vrijwel dagelijks geconfronteerd met zieke rashonden en raskatten. Het is frustrerend om te zien hoeveel dieren kampen met erfelijke aandoeningen of lijden onder de extreme uiterlijke kenmerken waar ze doelbewust op worden gefokt. Veel van dat lijden is te voorkomen door te fokken op genetische diversiteit en een gezond uiterlijk. Bij Dier&Recht zet ik me in om fokkers en eigenaren daarvan bewust te maken, zodat er meer gezonde dieren worden gefokt en gekocht. Daarnaast ben ik actief betrokken bij het verbeteren van wetten en regelgeving rond het fokken van honden en katten.