Nederlandse en Ierse kalverbedrijven schenden structureel de Europese dieren-welzijnsregels. Franse, Ierse en Nederlandse dierenwelzijnsorganisaties brengen vandaag eigen onderzoek naar buiten over transporten van Ierse kalveren naar Nederland, die systematisch in overtreding zijn. De regels schrijven voor dat een ongespeend kalf onderweg melk krijgt. Op de beelden lijden de kalfjes tientallen uren achtereen honger en dorst. Zij worden geslagen en hardhandig versleept. Een deel van de dieren overlijdt.
In maart 2024 documenteerden inspectieteams van Ethical Farming Ireland, Eyes on Animals, Dier&Recht en L214 meerdere kalvertransporten van markten in Ierland naar kalverhouderijen in Nederland. Zij hebben overtredingen op beeld vastgelegd:
- Kalveren kregen op de Ierse verzamelplaats slaag met peddels en stokken op gezicht en rug. Men sleept de angstige dieren aan oren en staarten voort. Zwakkere kalveren werden niet apart gezet zoals dat hoort, maar met dwangvoeding en injecties op transport gezet. Er zijn stapels dode kalveren gefilmd op de verzamelplaats.
- Tijdens de overtocht van Ierland naar Frankrijk kregen de kalveren - op deze jonge leeftijd nog volledig afhankelijk van hun moeder - meer dan 30 uur lang geen melk. Twaalf uur zonder melk is het maximum, zeggen wetenschappers, negentien uur zeggen de Europese regels. De Nederlandse transporteur Hamanitra overtrad dat verbod nog ruimer tijdens een transport naar Polen.
- Enkele gevolgde vrachtwagens hadden te weinig of ondeugdelijke watersystemen, waardoor de kalfjes onderweg niet konden drinken.
Europese regels
De dierenorganisaties sturen een noodoproep aan de Europese Commissie om in te grijpen. Ook vragen zij de Ierse en Nederlandse overheden om boetes op te leggen voor de overtredingen. Door kalveren geen melk te geven tijdens de overtocht van Ierland naar Frankrijk overtreden transporteurs EU-verordening 1/2005, zoals eind 2023 is bevestigd in een auditrapport van de Europese Commissie. Toch zijn nog geen verbeteringen ingezet.
Overschot
Caroline Rowley, directeur van Ethical Farming Ireland zag de misstanden gestaag uit de klauwen lopen: “Sinds de afschaffing van de Brusselse melkquota in 2015 is de zuivelindustrie in Ierland sterk gegroeid, zonder dat iemand stilstond bij het onvermijdelijke overschot van ongewenste stierkalveren. Daaruit ontstond deze kalverhandel. Exporteurs, veerdiensten en kalfsvleesbedrijven maken winst ten koste van deze jonge, kwetsbare dieren.”
Misstanden
“De kalfjes zijn nog maar kort bij hun moeder weg als ze al de vrachtwagens in moeten, tientallen uren over land en zee. Alles gaat hardhandig. Deze hongerige dieren hebben geen idee wat er van ze verwacht wordt en zuigen aan alles wat los en vast zit," zegt inspecteur Madelaine Looije, van Eyes on Animals. “Wij leggen de misstanden bij internationale kalvertransporten vast door ze te volgen, te toetsen aan de wet en door er een einde aan te eisen.”
Kalvermesterijen
De meeste Ierse kalveren belanden in Nederland in mesterijen van de VanDrie Group. “De kalfjes die de reis doorstaan, krijgen daar nog een kort en onnatuurlijk bestaan op smerige roosters voor ze weer op transport gaan naar de slacht”, legt Frederieke Schouten, oud-veearts en directeur van stichting Dier&Recht uit. “Winst maken lukt cowboybedrijven door de regels steevast te overtreden, maar is ook mogelijk zonder ruw transport van dieren. Wij willen dat de kalversector op zijn minst de wet gaat respecteren.”