Makro en de Mopshond

Makro mopshond

Makro prijst in de folder comfortabele stoelen aan met een Mopshond. Het gebruik van deze honden in reclame-uitingen maakt het ras populairder. Dat zorgt voor een toename van fokkers en dat is slecht nieuws voor de gezondheid van deze honden. Wij informeerden Makro over de kwalijke gevolgen van dit soort reclames.

Het verzoek van Dier&Recht

‘Kortsnuitige dieren zoals de Mopshond, kampen met ernstige gezondheids- en welzijnsproblemen. Hoe vaker deze dieren in de media verschijnen, hoe meer hun populariteit groeit en het aantal fokkers toeneemt. Dat is voor de gezondheid van deze dieren een ramp. Namens Dier&Recht doen wij een beroep op Makro om uitsluitend gezonde dieren te gebruiken voor reclamedoeleinden. We zien dit als een logisch onderdeel van ethische bedrijfsvoering. We vertrouwen erop dat u, nu u hiervan op de hoogte bent, uw reclamebeleid zult aanpassen.’

De reactie van Makro

‘Bedankt voor jullie bericht over de Mopshond en andere kortsnuitige dieren. We hebben besloten om dit soort hondjes niet meer in de folder te plaatsen, of op andere manieren te gebruiken.’

Een dikke pluim voor Makro. Makro is hiermee een voorbeeld voor andere bedrijven!

Heb jij een Nederlandse reclame gezien waarin een dier voorkomt met gezondheids- en welzijnsproblemen? Laat het ons weten, dan kunnen wij contact opnemen met die organisatie!

Deel dit artikel
Kelly Kessen

Als dierenarts werd ik vrijwel dagelijks geconfronteerd met zieke rashonden en raskatten. Het is frustrerend om te zien hoeveel dieren kampen met erfelijke aandoeningen of lijden onder de extreme uiterlijke kenmerken waar ze doelbewust op worden gefokt. Veel van dat lijden is te voorkomen door te fokken op genetische diversiteit en een gezond uiterlijk. Bij Dier&Recht zet ik me in om fokkers en eigenaren daarvan bewust te maken, zodat er meer gezonde dieren worden gefokt en gekocht. Daarnaast ben ik actief betrokken bij het verbeteren van wetten en regelgeving rond het fokken van honden en katten.