CP2 Fieldmarketing bant zieke Mopshond uit logo en van website

Fieldmarketing mopshond

Op de website van CP2 Fieldmarketing prijkt een zieke Mopshond met de woorden ‘Dat is pas activatie!’

Schattig maar wreed

Veel mensen vinden de platgedrukte, gerimpelde snuiten van Mopshonden schattig, maar dat uiterlijk veroorzaakt een hoop ellende. Zelfs bij normale activiteiten krijgen de dieren nauwelijks voldoende zuurstof. Bovendien gaan de veel te korte snuit en de gedrongen bouw gepaard met een grote hoeveelheid erfelijke aandoeningen: gebitsproblemen (en daardoor moeite met eten), oogaandoeningen, rugaandoeningen, pootafwijkingen, geboorteproblemen en huidontstekingen. Als de Mopshond in reclames wordt gebruikt, groeit de populariteit van deze hond en dan worden er meer gefokt...

Het verzoek van Dier&Recht

Om te voorkomen dat deze honden nog populairder worden, stuurden we het bedrijf een e-mail. Daarin gaven we uitleg over de gezondheidsproblemen van het ras en we verzochten de organisatie om geen Mopshonden meer te gebruiken in hun reclames.

De reactie van CP2 Fieldmarketing

In eerste instantie werd niet gereageerd op ons verzoek. In februari zochten we telefonisch contact en deden nogmaals ons verzoek. Tot onze blijdschap reageerde CP2 Fieldmarketing nu meteen en serieus. Het bedrijf had een nieuwe directeur, die niet op de hoogte bleek van het eerste verzoek:

"Nu ik jullie brief en website bekeken heb snap ik de problematiek en heb ik besloten het gebruik van de afbeelding per direct op alle nieuwe uitingen te stoppen en bij vervanging van materialen waarop de hond staat deze te zullen weghalen dan wel te vervangen door een gezond soort.

Onze website staat de komende maanden op de rol om aangepast te worden en daar zal hij dan ook niet meer te zien zijn.

Het zal dus wel iets tijd kosten om hem helemaal uit te faseren maar weet dus dat we hem z.s.m. gaan uitfaseren."

De auto is al aangepast

De directeur stuurde ons de foto van de nieuwe bedrijfsauto alvast toe. Nog even geduld en dan zal ook de website aangepast zijn. Bedankt CP2 Fieldmarketing! Dit is pas activatie!

Oude bedrijfsauto
Oude bedrijfsauto
Nieuwe bedrijfsauto
Nieuwe bedrijfsauto

Meld reclames met kortsnuitige honden

Organisaties die hun producten en diensten aanprijzen met kortsnuitige rassen, zijn meestal niet op de hoogte van de vele aandoeningen waar deze dieren onder lijden. Daarom informeren wij deze organisaties over de ernstige gezondheidsproblemen van kosr rassen en vragen wij hun om niet langer reclame te maken met dit soort honden. Ook verzoeken wij de betreffende organisaties om de kortsnuitige honden in hun uitingen te vervangen door gezonde hondenrassen met een normale snuitlengte. 

Dus, zie jij een reclame met bijvoorbeeld een 'schattige' Mopshond, of een product met een afbeelding van een Franse Bulldog? Meld het ons! Samen helpen we de kortsnuitige honden.

Deel dit artikel
Kelly Kessen

Als dierenarts werd ik vrijwel dagelijks geconfronteerd met zieke rashonden en raskatten. Het is frustrerend om te zien hoeveel dieren kampen met erfelijke aandoeningen of lijden onder de extreme uiterlijke kenmerken waar ze doelbewust op worden gefokt. Veel van dat lijden is te voorkomen door te fokken op genetische diversiteit en een gezond uiterlijk. Bij Dier&Recht zet ik me in om fokkers en eigenaren daarvan bewust te maken, zodat er meer gezonde dieren worden gefokt en gekocht. Daarnaast ben ik actief betrokken bij het verbeteren van wetten en regelgeving rond het fokken van honden en katten.