Stuiptrekkingen van een sector in nood: de vleessmoothie en melk met prik

Melkglas

Plantaardig eten zit in de lift. Alleen al deze maand komen er duizenden veganisten bij. Veel mensen zijn het dierenleed beu en de ontwikkeling van fantastische alternatieven als bacon van zeewier en eieren op basis van algen gaat razendsnel. Dat merkt ook de vlees- en zuivelindustrie. Dit leidt tot rare stuiptrekkingen van de sector. In een poging mensen toch zuivel en vlees te laten eten verzinnen ze absurde producten.

Melk met prik

Soms komen er producten op de markt waar je toch echt even van opkijkt. Dat gaat ook op voor het volgende product: melk met prik. Door de komst van gezonde alternatieven als soya-, amandel- en rijstmelk drinken steeds minder mensen de traditionele zuivel. Daarom komt zuivelproducent Arla met dit opmerkelijke experiment om 'gewone' melk weer aan de man te brengen. Het idee is om zuivel te produceren met vruchtensmaak en koolzuur. De marketing wordt gericht op jongeren, want, zo is de redenering, die zijn gek op prik. Het drankje zal eerst op de markt komen in het Verenigd Koninkrijk, voordat het wereldwijd geïntroduceerd wordt. Wanneer en vooral of het ook naar Nederland komt is dus nog maar de vraag.

De vleessmoothie

Denk jij bij een lekkere shake vooral aan een fruitsmoothie? Dan ga je waarschijnlijk niet direct watertanden bij de volgende uitvinding: de vleessmoothie. Vanaf 1 oktober is de vleessmoothie, bedacht door een Duitse vader en zoon, te koop in hun eigen webshops en bij enkele benzinestations in Duitsland. De vleesdrank zou negentien procent vlees en veel verse groente bevatten. Geïnteresseerden kunnen kiezen uit drie smaken: kip, een milde en een pittige rundvleesvariant. De vleessmoothie moet gezien worden als maaltijddrank en zou volgens de producent ideaal zijn voor mensen die onderweg zijn en geen tijd hebben voor een verantwoorde maaltijd, als saus voor over het eten of voor ouderen en zieken die nauwelijks meer kunnen kauwen en slikken.

Deel dit artikel