Blij van Zuivelvrij helpt Nederlanders van moedermelk af

Blij van Zuivelvrij
Beeld: Dier&Recht

Ondanks toenemende bewustwording over de negatieve effecten van zuivel, komt een gedragsverandering maar mondjesmaat op gang. De campagne Blij van Zuivelvrij - een initiatief van Dier&Recht - helpt mensen om te minderen met zuivel zonder in te leveren op smaak of gemak. Een lagere zuivelconsumptie is niet alleen beter voor klimaat en natuur, het bespaart ook een hoop dierenverdriet.

Over koetjes en kalfjes

Waarom vinden we het eigenlijk zo normaal om de moedermelk van een ander zoogdier te drinken? Met een paginagrote krantenadvertentie, een actiepakket en een drieweekse challenge roept Blij van Zuivelvrij Nederlanders op om over koetjes en kalfjes te praten. Uit eerder onderzoek van I&O Research bleek dat ruim de helft van alle Nederlanders vindt dat kalfjes bij hun moeder moeten opgroeien. Maar in de praktijk worden vrijwel alle kalfjes direct na hun geboorte bij hun moeder weggehaald. De moedermelk van het kalfje wordt verwerkt tot melk, yoghurt en kaas.

Hulp bij verandering

Met de bewustwordingscampagne ‘Stoppen met zuivel’ vraagt Dier&Recht al langer aandacht voor het dierenleed van de 1,5 miljoen restkalfjes uit de zuivelindustrie. De zuivelverslaving zit diep ingebakken in de Nederlandse cultuur. Daarom legt de Blij van zuivelvrij-campagne de nadruk op gedragsverandering. De drieweekse challenge biedt inspiratie en ondersteuning bij het doorbreken van de zuivelgewoonte.

Frederieke Schouten, dierenarts en directeur van Dier&Recht: “Door tientallen jaren zuivelreclames zijn Nederlanders gaan geloven dat melk onze witte motor is. Gelukkig raken steeds meer mensen bekend met de ongezonde impact van zuivel op dieren, klimaat en leefomgeving. Wij helpen mensen graag om de volgende stap te zetten bij die bewustwording: minderen of stoppen met moedermelkzuivel. Het lucht op.“

Stickerpakket
Bij de campagne is een stickerpakket beschikbaar. Foto: Dier&Recht
Deel deze pagina